Jeśli piszesz teksty lub przygotowujesz oferty, to z całą pewnością spotkałaś się z personą. To jedno z podstawowych pojęć, które trzeba znać, by działać skutecznie. Jeśli zwracasz się do kogoś, to musisz przecież wiedzieć do kogo. I tu właśnie pojawia się persona. To charakterystyka osoby, do której się zwracasz. Po co się ją tworzy? Jak się to robi?
Avatar Twojego odbiorcy
Persona to Twój odbiorca. To osoba, którą musisz dobrze znać, by kierować do niej dobrze dobrane i przemyślane komunikaty. Musisz więc wiedzieć o tej osobie wszystko. Musisz znać jej:
- potrzeby,
- pragnienia,
- obawy i lęki,
- marzenia,
- plany,
- zwyczaje.
Przydatne narzędzia
Nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi do tworzenia persony. Wystarczy Ci kartka i wyobraźnia. Ale jeśli chcesz, to możesz też skorzystać ze specjalnej darmowej aplikacji. Personapp.io to proste narzędzie, które przeprowadzi Cię krok po kroku przez stworzenie persony.
Na początek wpisujemy imię i nazwisko naszej persony Możemy też napisać, na jakim jest stanowisku.

Później wybieramy sobie rysunek przedstawiający naszą personę. Jeśli jednak rysunek z kilku kresek nie jest dla Ciebie autentyczny, to możesz też znaleźć odpowiednie zdjęcie w banku np. Pixabay. Ułatwi Ci to wyobrażenie sobie odbiorcy. Będziesz zwracać się do osoby z krwi i kości. Na pewno ułatwi Ci to życie.
Moją personą jest Marysia.
Wydrukowałam sobie jej zdjęcie i często na nią patrzę. Bo często do niej piszę. Jeśli też często zwracasz się do tej samej osoby, to polecam Ci takie rozwiązanie. To duże ułatwienie, bo nie musisz cały czas zawracać sobie głowy odtwarzaniem cech Twojej persony. Jedno spojrzenie na zdjęcie i już wiesz „Co by Marysia powiedziała”.
Behaviours
Następną część tabelki zatytułowana jest behaviours, czyli po polsku zachowanie. Możesz wpisać tutaj wszystko, co wyróżnia Twojego avatara. Możesz tu wpisać wszystkie charakterystyczne zachowania.
- jeździ do pracy autobusem,
- rano czyta gazetę,
- lubi blogi,
- śledzi nowinki techniczne,
- raz w tygodniu chodzi na zumbę,
- unika glutenu.
Facts & Demographics
W tej sekcji trzeba wpisać fakty o Twojej personie. Same konkrety. Napisz, ile ma lat, gdzie mieszka, jaki ma stan cywilny. Możesz tu napisać wszystko, co przychodzi Ci do głowy. Im więcej szczegółów, tym lepiej.
Needs & Goals
To bardzo ważna sekcja. Musisz wypisać w niej, czego Twoja persona potrzebuje i jakie ma cele. To właśnie to wszystko będzie interesowało Cię najbardziej. Musisz wiedzieć, czego potrzebuje Twój avatar… a potem to mu dać! Jeśli poznasz jego potrzeby, to będziesz mogła je zaspokoić.