Jeśli szukasz Wirtualnej Asystentki, to na pewno zauważyłaś, że wiele osób oferuje usługi z tego zakresu. Ciężko jest się odnaleźć i wybrać tę najlepszą. Na co zwracać uwagę przy rekrutacji?
Umiejętności
Każda WA ma pewien zakres umiejętności oraz dziedziny, które uważa za swoją specjalizację. Są dziewczyny, które lubią tworzyć grafiki. Są takie, które kochają prowadzić profile w SM i takie, które piszą teksty. Są też takie, które wspierają prowadzenie kursów, branding, czy obsługę klientów.
Specjalizacja w jakimś kierunku nie oznacza, że dana WA nie potrafi zajmować się innymi zadaniami. Po prostu to konkretne jest jej super mocą.

Doświadczenie
Ważne jest też doświadczenie WA. Są osoby, które dopiero zaczynają w branży. Nie ma w tym nic złego. Każdy kiedyś zaczynał. Jednak uczciwe podejście do sprawy nakazuje uprzedzić o tym fakcie potencjalnego klienta oraz zaproponować cenę usługi adekwatną do doświadczenia w tym zadaniu.
Tutaj warto też dodać, że niektóre WA nie mają udokumentowanego doświadczenia. Wynika to z warunków umowy o współpracę, którą zawierają z klientami. Wielu z nich decyduje się na nie ujawnianie informacji na temat korzystania z usług WA. W związku z tym realizacje wykonane dla nich nie mogą znaleźć się w portfolio. W pracy zdalnej przydaje się też doświadczenie zdobyte w „normalnej” pracy, które również trudno udokumentować.
Opinie
Możesz też zapoznać się z opiniami o usługach konkretnej WA. Może to być całkiem niezłe źródło informacji o niej. Pamiętaj jednak, że opinie mogą być zafałszowane. I to w obie strony. Sprawdź je, ale nie traktuj ich jak wyrocznię. To raczej wskazówki.
Wspólna chemia
Wbrew pozorom to jeden z najważniejszych a może nawet kluczowy aspekt. Rekrutując Wirtualną Asystentkę, warto umówić się na rozmowę przez Skype lub telefon. Warto porozmawiać na żywo i poznać się odrobinę lepiej. Nie chodzi tu o prywatne dyskusje i ploteczki.
Chodzi o to, żebyś sprawdziła, czy mówicie jednym językiem i czy myślicie w podobny sposób.
Dlaczego to bardzo ważne?
Dlatego, że żadna nawet najbardziej doświadczona WA na świecie nie będzie dobrym wsparciem dla Twojego biznesu, jeśli nie będziesz umiała się z nią dogadać. Wyobraź sobie, że rozpoczniesz współpracę z kimś, kto Cię nie rozumie. To strasznie trudne, a przede wszystkim nieprzyjemne i pochłaniające mnóstwo czasu.
Poza tym… dlaczego miałabyś płacić za usługę, której zlecenie i zrealizowanie jest dla Ciebie nieprzyjemne?
Zatrudnij kogoś, kto zna się na rzeczy i równocześnie mówi tym samym językiem, co Ty. Pracuj z kimś, kto chce Cię zrozumieć.

Cena i forma rozliczenia
Bardzo ważna jest też cena. Większość WA rozlicza się za godziny wykonanej pracy. Stawki zaczynają się od 20 złotych, a górną granicę ciężko jest wyznaczyć. Są asystentki, które za swoje usługi żądają nawet 100 zł za godzinę. To spora kwota. Można ją zapłacić, ale jedynie za bardzo wyspecjalizowane usługi. Ustawienie newslettera lub wprowadzenie produktów do sklepu internetowego do nich nie należą.
Warto też zwrócić uwagę na system rozliczeń. Wiele WA nie oferuje swoich usług sprzedawanych na pojedyncze godziny, ale w gotowych pakietach. Przykładowo pakiet obejmuje pięć godzin roboczych, które powinny zostać wykorzystane w ciągu 30 dni. Jeśli ktoś ich nie zagospodaruje, to przepadają. WA dostaje pieniądze przed wykonaniem usługi, więc w tej sytuacji nie jest stratna.
Na początku działalności też oferowałam klientom to rozwiązanie. Po czasie uznałam je za zbyt mało elastyczne. Wielu klientów nie potrafi ocenić, jaki pakiet będzie im potrzebny. Nic w tym dziwnego.
Ktoś, kto nigdy nie zbudował strony www od zera, nie będzie miał pojęcia, ile czasu to wymaga oraz ile powinna kosztować taka usługa. Z tego też powodu proponuję rozliczenie projektowe lub za przepracowane godziny. Bez wcześniejszego obligowania się ile ich będzie.
Przed podpisaniem umowy o współpracę koniecznie sprawdź, jaki model rozliczenia proponuje rekrutowana przez Ciebie WA.
